حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک

حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک | شرایط سنی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی

یکی از سوالاتی که متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی میپرسند در مورد شرایط سنی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی و حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک و دو و سه میباشد. در این مقاله توضیح داده شده است که حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک چقدر است و افراد بالای 70 سال چگونه میتوانند برای گرفتن گواهینامه رانندگی و یا تمدید آن اقدام کنند.

اگر میخواهید در آزمون آیین نامه با بالاترین نمره قبول شوید و به نمونه سولالات رایگان آن دسترسی پیدا کنیید میتوانید به صفحه نمونه سوالات امتحان آیین نامه رانندگی با جواب رایگان مراجعه کنید و به صورت رایگان آزمون دهید و نمره خود را مشاهده کنید.

حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک
حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک

حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک

حداقل سن گواهینامه رانندگی در اکثر کشورها حدوداً ۱۸ سال است. با این وجود گاهی ممکن است این قانون حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک در برخی کشورها متفاوت باشد.

حداقل سن گواهینامه رانندگی پایه یک در ایران 25 سال میباشد و افراد کمتر از این سن نمیتوانند اقدام به درخواست گواهینامه رانندگی پایه یکم کنند.

در مورد حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک در ایران میتوان گفت در کشور ما هیچ حداکثری برای این موضوع وجود ندارد و در صورتی که فرد بتواند شرایط احراز رانندگی را به خوبی انجام دهد و در رانندگی سالم نقصی نداشته باشد میتواند گواهینامه رانندگی پایه یک بگیرد.

دقت داشته باشید که افراد عادی برای گواهینامه پایه یک و دو و سه باید هر 5 سال یکبار اقدام به تمدید گواهینامه کنند و افراد بالای 70 سال هر 2 سال یکبار باید برای این موضوع اقدام کنند.

اگر سوالی در مورد شرایط گواهینامه پایه یک، دو یا سه داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان مجله خبری مگ کلاب در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

تعیین حداکثر سن مجاز رانندگی

در مورد تعیین حداکثر سن مجاز رانندگی میتوان گفت رانندگی نیز مانند همه مشاغل در سنین و شرایط جسمانی خاصی بازنشستگی دارد و نمیتواند از همه افراد انتظار داشت که در سنین بالا به خوبی رانندگی کنند.

به طور کلی تعیین حداکثر سن مجاز رانندگی با شرایطی همراه است که گفته میشود باید شرایط جسمانی افراد در نظر گرفته شود زیرا با افزایش سن شرایط عمومی بدن تضعیف میشود و نمیتوانند در شرایط خاص عکس العمل ویژه ای داشته باشند.

بنابراین تعیین حداکثر سن مجاز رانندگی بر اساس محدوده سنی نیست بلکه براساس شرایط جسمانی و روانی افراد میباشد. در صورتی که افراد نتوانند در آزمایشات ویژه تایید پزشک را جلب کنند گواهینامه شان باطل میشود و اجازه رانندگی نخواهند داشت.

این مورد برای تمام کسانی که توانایی کنترل خودرو ندارند نیز اعمال میشود و گواهینامه آن ها باطل میگردد.

تعیین صلاحیت افراد بالای ۷۰ سال

همان طور که در قسمت های بالا گفته شد محدودیت سنی برای گواهینامه رانندگی در ایران وجود ندارد و افرادی که دارای شرایط جسمانی و روانی مناسبی باشند میتوانند اقدام به دریافت گواهینامه و تمدید آن کنند.

بر اساس ماده ۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی باید دارای گواهینامه رانندگی برای ماشین سبک یا سنگین را داشته باشند و در صورتی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کنند متخلف شناخته میشوند و مطابق قانون با انها برخورد میشود.

بر اساس ماده ۲۷ قانون راهنمایی و رانندگی افراد عادی باید هر 5 سال یک بار اقدام به تمدید گواهینامه رانندگی خود کنند و افراد بالای 70 سال سن باید هر دو سال یک بار اقدام به تمدید گواهینامه رانندگی کنند در غیر این صورت گواهینامه آن ها فاقد اعتبار خواهد بود.

برسی های تعیین صلاحیت افراد بالای ۷۰ سال با معاینات متعدد در حوزه سلامت جسمانی و روانی افراد توسط 3 نفر کارشناس فنی متخصص انجام میشود تا سلامت فرد در زمینه های مختلف اثبات گردد.

تمدید گواهینامه رانندگی افراد سالمند بالای ۷۰ سال

باتوجه به آن که افراد سالمند بالای سن 70 سال به بیماری های شایعی همچون آلزایمر و پارکینسون مبتلا میشوند این بیماری ها خطرات زیادی در حین رانندگی برای این افراد دارد.

به همین دلیل قوانینی برای تمدید گواهینامه رانندگی افراد سالمند بالای ۷۰ سال در نظر گرفته شده است که این افراد باید تحت تست های سلامتی قرار بگیرند تا گواهینامه آن ها برای مدت 2 سال تمدید شود.

اگر در زمان رانندگی ترس و استرس دارید و نمیداند چطور باید این ترس و استرس را کم کنید میتوانید از راهکار های گفته شده در مقاله آموزش رانندگی برای افراد ترسو بهره بگیرید.

صدور گواهینامه رانندگی افراد سالمند بالای ۷۰ سال

برای صدور گواهینامه در ایران شرایط سنی مطرح نیست و در صورتی که افراد در شرایط جسمانی و روانی مساعدی باشند میتوانند اقدام به دریافت گواهینامه کنند. صدور گواهینامه رانندگی افراد سالمند بالای ۷۰ سال با تایید پزشک برای تست های سلامت جسمانی و روانی انجام میشود.

در صورت صدور گواهینامه رانندگی افراد سالمند بالای ۷۰ سال این گواهینامه 2 سال اعتبار دارد و باید بعد از این زمان اقدام به تمدید گواهینامه کرد.

اگر بی سواد و یا کم سواد هستید و قصد دریافت گواهینامه رانندگی را دارید و نمیدانید چطور تابلوهای آیین نامه را یاد بگیرید و دریافت این گواهینامه چه شرایطی دارد حتما مقاله تابلو های راهنمایی و رانندگی بی سوادی را مطالعه کنید.

شرایط سنی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی
شرایط سنی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی

شرایط سنی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی

همان طور که میدانید هر کشوری قوانین خاصی برای دریافت گواهینامه دارد و شرایط سنی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی سال ۱۴۰۲ این است که فرد باید 18 سال تمام سن داشته باشد.

شاید این موضوع برای شما قابل توجه باشد که در سال های گذشته طرح تغییر سن گواهینامه در ایران از 18 سال به 16 سال مطرح شد که با استقبال رو به رو نشد زیرا در این سن احتمال بروز حوادث رانندگی زیاد است. طبق این طرح در این سن تا 18 سالگی افراد مجاز به رانندگی بدون همراه نبودند که همین موضوع هم برای رد شدن این طرح قابل توجه بود.

سوالات متداول

حداکثر سن گواهینامه رانندگی پایه یک چقدر است؟

حداکثری برای این موضوع وجود ندارد و افراد در صورتی که بتوانند در تست های سلامت جسمانی و روانی از پزشک تایید بگیرند میتوانند این گواهینامه را دریافت کنند.

حداقل سن برای گواهینامه پایه یک چقدر است؟

افرادی که 25 سال سن تمام دارند میتوانند برای دریافت گواهینامه پایه یک درخواست دهند.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *